On tässä kesäntulemisessa yksi huonokin puoli. Nimittäin se, että kaikki kesävaatteet ovat taas kutistuneet vaatekomerossa!

Laihdutuskeskustelu on sellainen iänikuinen kesäntulon merkki, ja enkä minäkään tälläisenä perustaviksena siihen tee poikkeusta.

Mutta kun liha on heikko ja kaikki lihottavat asiat niin älyn hyviä! Minä tarvisin sellaisen idioottivarman "syö vain tätä ja tätä"- tyylisen ohjeistuksen, jotta saisin edes hiukan karistettua talven aikana vartalooni kerääntyneitä juttuja pois.

Tekisi mieli kokeilla jotain villin kahjon radikaalia. Jotain ei-hiilareita pariin viikkoon ja sen jälkeenkin vain vähäisesti- systeemiä tai jotain. Painonvartioiden ohjeet on hyviä ja järkeenkäypiä, mutta yksi asia mua ihmetyttää niissä kovin.

Meillä täällä töissä on pari sellaista hiilarihemmoa, ja ai että ne on elämänsä kunnossa, hoikistuneita ja elinvoimaisia. Painonvartijoiden oikeinkin järkevältä vaikuttavissa ohjeissa taas perunoiden, ruisleivän ja nykyisin jopa pastan nauttiminen taas on suunnilleen rajoittamatonta. Tässä piilee mielestäni jonkinlainen ristiriita, että millä sitä nyt sitten laihtuisi ja millä ei.

Joo, tiedän että on niitäkin koulukuntia, jotka vannovat yksinkertaisesti sen keinon nimeen, että syö vaan vähemmän kuin mitä kuluttaa.

Mistä minä tiedän, kuinka paljon mä kulutan päivässä? Liikun liian vähän, ja lähes kaikki liikuntani on nk. hyötyliikuntaa. Hyljeksin ratikoita aina kun muistan, ja kyllä jo pelkästään jollain kotiresidenssissäni eestaas luuhaamisella kertyy monta askelta ja portaissa kävelyä.

Mutta oli miten oli, jotain pitäisi tehdä. En viihdy omassa vartalossani tälläisenä. En halua miksikään tikuksi, mutta en halua olla tälläinen tukkikaan. Olen hyvä lykkäämään kaikenlaisia laihdutusyritelmiä aina "ens maanantaihin", mutta nyt aattelin aloittaa sen huomenna. Ja lupaan, että en vaahtoa asiasta ihan joka päivä, ellei sitten jotain ihan älytärkeää vaahdottavaa asian tiimoilta löydy.

Minulla on tämä päivä aikaa siis miettiä se keino, mitä aion tällä kertaa kokeilla. Älkääkä ruojat tarjotko mulle mitään lihottavaa, edes virtuaalisesti enää! :)